Monday 9 July 2012

Haram,haram, haramkan semua.Senang.


Bawa aku pergi
Pacu laju-laju
Kita lari dari realiti
Bawa aku pergi
Pacu laju lagi
Malah kita
Tak perlu kembali

Tengah malam nanti
Tolong jangan lupa
Jangan munkir janji
Aku dah teruja
Sudah cukup lama
Aku tunggu saat ini
Sejak kali terakhir kau hantar pulang
Hidup sungguh sepi
Tolong jangan bilang mama
Tolong jangan bilang papa
Malah jangan bilang teman karibmu
Jangan bilang sesiapa

Oh buku merah jangan lupa bawa
Moga-moga belum tamat tempoh
Kali ini kita pergi lebih lama
Pergi lebih jauh,ayuh

Bawa aku pergi
Pacu laju-laju
Kita lari dari realiti
Bawa aku pergi
Pacu laju lagi
Malah kita
Tak perlu kembali

Mata dalam kaca, topi berceloreng
Sarung tangan hitam, atas muka ada topeng
Hanya perlu siul, tidak muka ada topeng
Hero sudah sampai, cepat terjun dari loteng
Kita terus ke sempadan aku pacu, engkau bonceng
Bawa bekal air muka cuci aib bopeng
Lari dari kewajipan, tanggungjawab ponteng
Lari dari kenyataan, mula kisah dongeng

Tinggalkan dataran, puncak dunia kita duga
Tinggal kemewahan cuba cara hidup purba
Lari lari baling bola salji depan gua
Sambil cari yeti kita boleh cari (what?)
Tinggal kemewahan cuba cara hidup purba
Lari lari baling bola salji depan gua
Tidak jumpa yeti moga-moga jumpa syurga

Bawa aku pergi
Pacu laju-laju
Kita lari dari realiti
Bawa aku pergi
Pacu laju lagi
Malah kita
Tak perlu kembali

Bila kita pergi
Apakan berlaku
Siapakan peduli
Siapa ambil tahu
Hidup kita tempuh
Untuk apa saja
Tidak kira mana kembara membawa
Kita kan bersama

Oh buku merah jangan lupa bawa
Moga-moga belum tamat tempoh
Kali ini kita pergi lebih lama
Pergi lebih jauh,ayuh

Bawa aku pergi
Pacu laju-laju
Kita lari dari realiti
Bawa aku pergi
Pacu laju lagi
Malah kita
Tak perlu kembali



Pernah dengar lagu ini? Bait-bait rangkap,patah perkataan yang digubah indah penuh pengertian ini ditulis Malique iaitu bekas ahli kumpulan duo hip hop masyhur Too Phat. Ringkasnya seni kata lagu ini membuatkannya mudah diterima khalayak pendengar ditokok pula dengan melodi lincah atau ‘catchy’ menjulang lagu ini di tangga carta stesen radio tempatan. Saya secara peribadi amat gemar lagu Bawaku Pergi ini. Sungguh sedap di pendengaran. Kena dengan selera anak muda. Tidak terlalu berat mahupun kliche dengan kata-kata ‘cinta’ , ‘aku sayang padamu’ dan pelbagai ayat-ayat biasa lain yang sudah basi didengar. Malique menulis dengan jiwa yang sendiri, suku katanya berirama, diksinya ringkas tapi dalam maknanya, erti kata lebih mudah, dia penulis lirik yang berasa di kelasnya tersendiri.
                Akhbar Utusan Malaysia melaporkan rungutan Presiden Majlis Pemuafakan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Mohd Ali Hassan yang meminta lagu tersebut diharamkan kerana membawa unsur negatif serta boleh mendorong remaja lari dari rumah.Dalam satu artikel dalam laman sesawang hiburan, gua.com.my, penyanyi lagu ini, Zizan Razak telah mengesahkan pengharaman lagu ini daripada disiarkan di radio-radio dan stesen televisyen tempatan. Cuba kita perhalusi langkah yang diambil oleh pihak Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, wajarkah lagu nyanyian penyanyi baru Kaka dan Zizan ini diharamkan penyiarannya? Di mana rasional atau signifikannya kepada rakyat Malaysia? Teruk benarkah impaknya jika lagu ini dibiarkan bersiaran?
                Malique sebagai tuan punya lagu dalam kenyataan medianya berasa amat kesal dengan tindakan  yang ‘membuatkan orang sekeliling ketawa dengan tindak-tanduk budak-budak yang hanya merosakkan imej’ itu. Tambahnya lagi, lagu itu tiada pernah berniat untuk menyeru anak-anak remaja lari dari rumah, yang bagaikan bermusim kala ini. Ada-ada saja anak gadis yang hilang melarikan diri dilaporkan menerusi media.  Katanya, lagu berkenaan dicipta khas untuk isterinya, tentang impian mereka untuk bercuti bersama-sama.

"Sang isteri berangan-angan mahu bercuti ke Tibet atau Nepal sebagai tempat berbulan madu. Kerana itulah datangnya ayat, 'puncak dunia kita duga'. Setiap orang yang mempunyai asas geografi, akan tahu yang puncak dunia adalah di Himalaya.

"Di situ jugalah wujudnya haiwan mitos Yeti yang dikatakan mendiami tanah tinggi di situ. Mengapa semua 'pentafsir profesional' gagal untuk mengulas tentang bait tersebut? Saya selalu mengidam untuk pergi ke Indochina melalui jalan darat, 'pergi lebih lama, pergi lebih jauh'.

"Saya tiada masa untuk meletakkan diri saya dalam fikiran seorang remaja kerana zaman itu telah lama saya tinggalkan. Saya menulis sebagai seorang dewasa dan jika ada pihak kurang matang yang mendengar lagu saya dan bertindak bodoh, itu bukan hal saya.” Katanya.
Pada pandangan saya sendiri,ada;ah tidak wajar kita seolah menyekat hak pengkarya seni seperti Malique untuk mengukir hasil seni melalui tinta dan irama lagu, khusus untuk hiburan penggemar seni. Tulislah apa saja, gubahlah pelbagai lagu, asal tidal lari atau terpesong dari sisi syarak dan budaya Melayu sudahlah. Mengapa kita terlalu negative dalam hal ini? Kerana lagu berkenaan lagu Melayu? Jadi maksudnya mudah kita fahami tanpa sebarang masalah? Bagaimana pula dengan lagu yang artis Barat yang jelas berkiblatkan budaya hiburan melampaui batas, juga seks bebas, malahan mampu merosak akidah. Biar kita ambil contoh, lagu
‘What You Waiting For’- Mizz Nina
“Baby, I never seen someone with your body
You make me want get this party started
Hey baby, come in tell me what this all, baby, baby
Tell me what you what you waiting for”
‘5 O’clock’ – T-Pain
 You ain't got to remind me
She already said if I don't come home on time
She might go crazy
And she'll be waiting on me naked
With one of my chains on
She might come and find me
Agaknya kerana dua lagu di atas asalah lagu Inggeris, maka terlepaslah mereka dari diharamkan kerajaan.walhal sudah terang-terangan kedua-dua lagi ‘mempromosikan’ atau ‘mengajak’ pendengarnya melakukan hubungan seks di kala kebosanan pada pukul lima pagi atau di dalam kelab hiburan setelah kagum dengan tubuh badan masing-masing. Tidakkah kementerian berkenaan merasakan pengharaman lagu tersebut hakikatnya tiada impak yang sebenar-benarnya. Boleh sahaja pendengar membuk laman sesawang perkongsian video Youtube untuk ‘terpengaruh’ dengan lirik lagu dan mengambil keputusan melarikan diri setelah 4:23 saat mendengar lagu itu.
Sememangnya agak lucu tindakan ini diambi, tapi tak apalah, siapalah kita untuk menidakkan apa yang ditetapkan orang ‘besar’ di atas sana.

No comments:

Post a Comment