Sunday 8 July 2012

Sebab nak sedap yang sekejap...



                Dari mana datangnya lintah, dari sawah turun ke kali, dari mana datangnya cinta, dari mata turun ke hati. Begitulah hebatnya penangan cinta. Bila mata bertemu mata, hati mula berkata, hanyalah kau yang ku suka, tidur malam rasa tak lena, makan minum tak tentu hala, SMS dihantar tak tentu masa, saying-sayang di bibir sentiasa, bila syaitan mula berkuasa, hilanglah teruna, tiadalah dara. Kerana cinta si gadis sanggup hilang mahkota kegadisan yang selama ini dipertahan untuk yang halal baginya, cukup masa membesarlah perut tanda berbadan dua. Cuak dengan perubahan diri yang tak semena, bayi dibuang tanpa banyak cerita.
                Kita bakal menyandang gelaran negara maju tidak sampai satu dekad lagi, 2020, dimana kemajuan kita tiada tolok bandingnya dengan negara maju lain seperti Amerika, Jerman, Jepun mahupun  Australia. Namun masalahnya sekarang di kala kesibukan kita mencari kecanggihan teknologi untuk mencapai taraf negara maju, tanpa kita sedari kita tergadai banyak nilai yang sepatutnya kita sama-sama dokongi bersama.  

                Semalam (9 April 2012) laporan akhbar melaporkan seorang bayi cukup sifatnya ditinggalkan dibungkus dalam satu plastik hitam diletakkan di sebuah gerai makan di Kuala Terengganu. Pengusaha gerai makan yang menyangka bungkusan itu adalah satu perbuatan sihir tergamam apabila dikuis menggunakan kayu, terkeluar satu kaki kecil manusia.
                Sampai bila harus kita berdepan dengan masalah sosial sebegini? Adakah kita kembali mengundur masa ke zaman jahiliah kira-kira 1400 tahun dahulu? Bila bayi dibunuh  sesuka hati tanpa memberi peluang mereka mengenal hidup. Kenapa mesti makhluk tidak kecil tidak berdosa itu harus menanggung akibat lantaran keterlanjuran ibu bapa mereka? Di mana hak merek untuk menghirup udara segar dunia ciptaan Ilahi ini?
                Biar kita ambil contoh, kerajaan negeri Melaka telah mengambil inisiatif menubuhkan sebuah sekolah yang diberi nama Sekolah Harapan untuk menempatkan pelajar perempuan yang mengandung luar nikah bagi meneruskan pengajian mereka seterusnya mengambil peperiksaan penting seperti  Penilaian Menengah Rendah (PMR )juga Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM). Mereka dijaga oleh seorang penyelia disamping tiga orang pengajar dan dibawah  pentadbiran Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) bertempat di bekas pejabat  Syarikat Air Melaka (SAM).
           
                Adakah dengan penubuhan sekola sebegini masalah sosial yang kian membarah ini mampu diatasi?  Bukankah sekolah sebegini akan menggalakkan anak gadis kita diluar sana makin galak langkahnya kerana sudah tahu ‘arah tuju’ andai kata sesuatu diluar jangkaan berlaku? Kenapa kita mesti membiarkan mereka merasa selamat untuk bebuat onar sedangkan adalah haram untuk mereka bergaul bebas lelaki perempuan tanpa ada batas yang sah?
                Bagi saya, ibu bapa harus menjalankan peranan mereka sebaik mungkin, memberi didikan agama yang cukup agar masalah ini terbendung di masa hadapan. Tidak ada satu agama pun di dunia ini yang menghalalkan seks sebelum nikah. Jadi penerapan nilai-nilai agama yang bersepadu sejak kecil mampu menjadi perintang yang ampuh untuk masalah ini. Gelora nafsu yang membuak juga mampu ditenangkan bila ilmu agama cukup di dada. Tak mungkin mereka sanggup  mencalit arang ke muka orang tua sekiranya pendekatan agama yang sempurna disemai sejak kecil. Kerana anak-anak umpama selembar kain putih, ibu bapalah yang harus mencorakkannya. Cantik coraknya, maka indahlah kainnya.

                
Kesedaran juga harus dating dari remaja itu sendiri agar masalah ini dapat sepnuhnya dibanteras. Bagaimana? Benteng iman yang kuat mampu membuat mereka berkata tidak kepada anasir-anasir tidak sihat yang ada-ada saja dating menggoda. Kesedaran dari dalam diri akan buruknya akibat zina, dosa yang ditanggung serta impaknya kepada institusi keluarga dan masyarakat mesti ditanam di fikiran sentiasa, agar tidak sekali0-kali terdetik hati mereka untuk mencuba ‘aksi yang terlarang’ ini.
                Tidak dapat tidak anggota masyarakat juga harus menyinsing lengan berganding bahu merungkai permasalahan ini bersama.

No comments:

Post a Comment